ΜΕΛΕΤΕΣ
ΑΥΛΩΝΑΡΙ
 

 

ΑΥΛΩΝΑΡΙ

ΑΛΛΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΠΙΤΙΟΥ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ

 

Μετά από την εξήγηση της νέας μορφής σπιτιού που πρωτοεμφανίστηκε στα 1840, το επόμενο βήμα είναι να δούμε :

  1. Πώς αυτοί οι κτίστες άρχισαν να επηρεάζουν τη μορφή των σπιτιών των ντόπιων άρα και όλη τη ζωή τους,
  2. Ποια ενδιάμεσα στάδια υπήρξαν στη μορφή των σπιτιών και πως αυτά προσαρμόστηκαν στις ανάγκες των κατοίκων.
Διαβάστε περισσότερα...
 
ΤΑ «ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΑ» ΦΟΥΡΟΥΣΙΑ

Διαβάστε περισσότερα...ΤΑ «ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΑ» ΦΟΥΡΟΥΣΙΑ

 

 Του Μιχάλη Ποντίκη

 

Φωτογραφίες του ίδιου Στη συνοικία Λενιάνοι των Ανδρονιάνων βρίσκεται το πιο γνωστό ίσως (μαζί με εκείνο στο οποίο υπάρχει το λιθανάγυφο τσολιαδάκι ) σπίτι του χωριού, αν κρίνουμε από το ενδιαφέρον και τις αναφορές σε αυτό κάποιων ανθρώπων που καταπιάνονται με τα σχετικά με την παραδοσιακή μας αρχιτεκτονική. Ανήκει στην κ. Ελένη Δήμου. Αιτία αυτής του της φήμης, είναι το μπαλκόνι ή για την ακρίβεια τα μοναδικά, περίτεχνα (εναπομείναντα τμήματα από τα) φουρούσια του: αντί για φυτικά μοτίβα (άνθη, βλαστούς, περικοκλάδες) που συναντάμε συνήθως στα (ούτως ή άλλως λίγα) διακοσμημένα φουρούσια των παραδοσιακών μπαλκονιών της περιοχής μας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο άγνωστος λιθογλύπτης ξεπέρασε τη σύμβαση της διακόσμησης της επιφάνειας και έδωσε στο ίδιο το λειτουργικό στοιχείο, τα φουρούσια δηλαδή, μια μορφή πλάσματος που μοιάζει να προέρχεται από το ζωικό βασίλειο.

Διαβάστε περισσότερα...
 
Το νεοκλασικό Μόλαρη στο Αυλωνάρι

Το νεοκλασικό Μόλαρη στο Αυλωνάρι

 

 Ο Νεοκλασικισμός ήρθε στην Ελλάδα στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα από το βασιλιά Όθωνα, ο οποίος έφερε μαζί του Βαυαρούς αρχιτέκτονες προκειμένου να βοηθήσουν στην ανοικοδόμηση της Αθήνας, η οποία είχε επιλεγεί ως πρωτεύουσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Ο αρχιτεκτονικός αυτός ρυθμός στη συνέχεια καθιερώθηκε ως επίσημος της Βασιλικής Αυλής και καθώς είχε επικρατήσει σε ολόκληρο σχεδόν τον κόσμο, υιοθετήθηκε κι επεκτάθηκε σε όλη την Ελληνική Επικράτεια.

Διαβάστε περισσότερα...
 
ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΚΑΙ ΓΥΜΝΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΑΜΥΝΕΙΩΝ
 

  Διαβάστε περισσότερα...                    ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΚΑΙ ΓΥΜΝΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΑΜΥΝΕΙΩΝ

                                                  1ος αιώνας π.Χ

                                                   ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΝΙΚΗΤΩΝ

                     [ΠΟΛ]ΕΜΑΡΧΟΥ ΕΥΘΙ ΠΠΙΔΟΥ, ΑΓΩΝΟΘΈΤΟ[Υ]

                    [ΤΩΝ] ΤΑΜΥΝΕΙΩΝ ΒΟΥΛΑΡΧΟΥ ΤΟΥ ΧΑΡΊΔΑ,

                    [ΟΙΔ]Ε ΕΝΊΚΩΝ∙  ΕΓΚΩΜΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΌΛΛ[Ω]-

                     ΝΑ∙ ΕΥΔΗΜΟΣ ΚΡΑΤΑΙΜΕΝΟΥ ΕΡΕΤΡΙΕΥΣ.

                  5                      СΑΛΠΙΣΤΆС∙

                     [ΑΡΙСΤΏΝ]ΑΞ ΑΡΙΣΤΩΝΑΚ[Τ]ΟΣ ΠΑΦΙΟΣ ΑΠΟ ΚΥΠΡΟ[Υ.]

                                         ΚΗΡΥΚΑС∙

                     [ΑΡΙΣΤΟΓ]ΕΙΤΩ(Ν) ΦΙΛΟ[Ξ]ΕΝΟΥ ΕΡΕΤΡΙΕΥΣ.   ΑΥΛΗΤΑС∙

                     [ΔΙΟΝΥ]СΙΧΟΣ ΕΠΙΚΛΕΟΥС ΘΗΒΑΙΟС.   ΚΙΘΑΡΙΣΤΑС∙

                 10 [ ΗΓΕΛΟΧ]ΟС ΑΣΚΛΗΠΙΟΓΕΝΟΥ ΑΙΟΛΕΥС ΑΠΟ ΜΥΡΙΝ[ΗС].

                     [ΤΕΧΝΗΤΩ]Ν  ΚΟΙΝΗΝ∙  ΗΓΕΛΟΧΟΣ ΑΣΚΛΗΠΙΟΓΕ-

                     [ΝΟΥ Α]ΙΟΛΕΥС  ΑΠΟ ΜΥΡΙΝΗΣ.    ΠΑΙΔΑС  

                     [ΔΟΛ]ΙΧΟΝ∙   ΑΡΙСΤΟΝΙΚΟΣ  ΑΡΙСΤΟΝΙ-

                     [ΚΟΥ  Κ]ΑΡΥСΤΙΟΣ.  СΤΑΔΙΟΝ∙  ΑΡΙСΤ[Ο-

                 15 ΝΙΚΟ]С ΑΡΙСΤΟΝΙΚΟΥ ΚΑΡΥСΤΙΟΣ.

                     [ΔΙΑΥ]ΛΟΝ∙  ΤΙΜΟΚΡΑΤΗС ΦΑΝΟ-

                     [ΚΛΕΟ]ΥС ΕΡΕΤΡΙΕΥС.   ΠΑΛΗΝ∙

                     [ΘΕΟΔ]ΩΡΟС ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΘΗΒΑΙΟС.

                     [ΠΥΓΜ]ΗΝ∙  ΘΕΟΔΩΡΟС ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΘΗΒΑ[Ι]

                 20 [ΟС.   ΠΑΓ]ΚΡΑΤΙΟΝ∙   ΝΙΚΟΞΕΝΟС ΕΠΙΝΙΚΟΥ

                     [ΧΑΛΚΙ]ΔΕΥС.   ΑΝΔΡΑС ΔΟΛΙΧΟΝ∙ ΛΥСΙΘΕ-

                     [ΟС   ΗΡ]ΑΚΛΕΟΔΩΡΟΥ ΘΗΒΑΙΟΣ.  СΤΑΔΙΟ[Ν∙]

                     ....ΌΔΩΡΟС ΚΑΛΛΙΠΙΔΟΥ ΕΡΕΤΡ[Ι]-

                     [ΕΥС,   Δ]ΙΑΥΛΟΝ∙ ΜΝΑСΙ Π[ΠΟС ΑΨΕΥΔΩΝΟ[С]

                 25 [ΧΑΛΚΙ]ΔΕΥС.   ΠΑΛΗΝ∙ ΜΕΛΑΝΘΙΟΣ ΙС-

                     ΜΙΝΟΔΩΡΟΥ ΑΝΘΗΔΟΝΙΟС.   ΠΥΓΜ-

                     ΗΝ∙ --]ΗΛΗС ΦΙΛΩΝΟС ΚΥΡΗΝΑΙΟС

                     [ΠΑΓΚΡΑΤΙΟΝ.....].

Διαβάστε περισσότερα...
 
Η ΝΥΜΦΗ ΑΡΕΘΟΥΣΑ
 

Στη σημαντική πηγή Αρέθουσα της οποίας το όνομα ήταν πολύ γνωστό αιώνες πριν - αναφέρονται τόσο ο ιστορικός Αθη­ναίος στους «Δειπνοσοφιστές, όσο και ο γεω­γράφος Στράβων στα «Γεωγραφικά» του.

Η πηγή αυτή υπάρχει ακόμα και σήμερα στη Χαλκίδα, αλλά τραυματισμένη και ίσως άγνωστη στους πολλούς.

Βέβαια όταν λέμε Αρέθουσα εδώ θα πρέπει να εννοήσουμε ένα σύνολο από πηγές, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες παλαιών Χαλκιδέων έρρεαν προς τις Καμάρες και τα Σφαγεία. (Διευκρινιστικά αναφέρουμε ότι το πέρασμα από τις Καμάρες οδηγεί στην προς Β. έξοδο από την πόλη, ενώ τα άλλοτε Σφα­γεία βρίσκονται στην προς Ν. έξοδο από την πόλη).

Ο λόγος που κυριάρχησε το όνομα της είναι το γεγονός ότι συνδέεται ή καλύτερα ταυτίζεται με το υγρό στοιχείο, το οποίο είναι πηγή ζωής και ομορφιάς και παράγεται από το ρήμα άρδω, που σημαίνει ποτίζω (Λεξικό Η. Liddell - R. Scott).

Διαβάστε περισσότερα...